Menü

Mindfulness

A mindfulness olyan éber jelen-lét, melyben a tapasztalatokat belső minősítésektől és előítéletektől mentesen észleljük, minden helyzetben, legyen az bármi is. Jack Kornfield megfogalmazásában:

Ahelyett, hogy félelemtől vezérelve menekülnénk a fájdalmas tapasztalatoktól, vagy épp görcsösen ragaszkodnánk a kellemes élményekbe … ráeszmélünk, hogy jelen lehetünk az élet egészében is— ami így sokkal teljesebben és szabadabban élhető át, ott ahol vagyunk és úgy, ahogy van.

A mindfulness, vagy éber jelenlét a jelen pillanat tapasztalataira szentelt, mindenféle minősítéstől mentes figyelem. Az éberség gyakorlása nem csak egyszerű figyelemtréning tehát. A figyelem irányítását a mindfulness lényegéhez tartozó sajátos hozzáállással gyakoroljuk, amit őszinte kíváncsiság, kedves érdeklődés, az elfogadásra és elengedésre egyaránt nyitott szellem jellemez.

A “megizmosodott” figyelemmel hatékonyabban tudunk dolgozni, tanulni. A jelen pillanat teljesebb megélésével életünk teljesebbé válhat, életminőségünk javulhat.

Emellett, saját belső világunk (gondolataink, érzéseink, viszonyulásaink, késztetéseink) részletgazdagabb megismerésével nem csupán fejlettebb önismeretre tehetünk szert, de az éber tudatosság gyakorlásával megismerhetjük és megtanulhatjuk elengedni azokat a ránk jellemző automatikus gondolattípusokat, amik káros szokásokhoz, meggondolatlan reakciókhoz és ebből fakadó konfliktusokhoz, súlyosabb esetben stresszhez, szorongáshoz, depresszióhoz vezethetnek.

A belső – külső világ összefüggéseinek megtapasztalásával tudatosabbá, nyugodtabbá, megfontoltabbá, bölcsebbé válhatunk, könnyebben viseljük és jobban kezelhetjük az élettel együtt járó konfliktusokat, nehézségeket és stresszhatásokat.